Unsur2 Hukum Forex




Unsur2 Hukum ForexJom kita tengok2 chart di Ultimo preco. Contoh nilai yang ada dekat carta, ialah kadar tukaran wang. EUR / USD atau EUR lawan USD. Harga sekarang ialah 1.3215Bermaksud kadar tukaran wang sekarang antara EURO por USD ialah 1.3315 pada waktu pagi. Katakan saya nak beli / comprar / por muito tempo 1000 EURO jadi saya peru bayar kepada corretor adalah USD 1331.50 Petang tu, kadar tukaran wang naik, 1.3400. Kemudian saya jual / vender / short balik 1000 EURO, aku bayar corretor de aku 1000 EURO tu, dan corretor tak kiralah ke keke. . Dan sebagainya..maksud corretor disini adalah yang menyediakan plataforma / software atau papan harga matawang saya akan masukkan dalam akauan sebanyak 1340 USD. Macam voce e um forex e nao tem berco. Dan kalau kita tengok, tak termasuk dalam kategori tertangguh trocadilho, sebab transaksi tersebut berlaku no local antara akaun saya dengan broker. Macam mana buat untung dengan forex, kalau taxa naik buat untung, taxa turun pun buat untungdalam istilah FOREX cobertura de divanggil Jawapan: Untuk posicao longa, kita beli / comprar moeda base, moeda de cotacao jual. Contoh seperti diatas. Moeda base ialah EURO, Moeda de cotacao ialah USD. Untuk posicao curta / vender, kita beli / comprar cotacao moeda, jual moeda base. O preco e USD 1000 por ano. Saya bayar kepada corretor 751,03 EURO. Petang tu, kadar tukaran wang turun, 1.3200. Aku jual USD 1000 aku, corretor akan bayar aku 757.57 Em conclusao, kalau nak comercio de forex (kalau pakai istilah 8220main forex8221 macam berjudi / gambling pulak), pilih broker yang boleh bagi execucao instantanea, maknanya transacao berlaku no local pastikan forex trade tu biarlah Comercio dengan ilmu, kalau principal hentam2, macam principal judi pula akan menjadi hukum tersebut adalah haram. Apapun dari segi jual-beli tiada penangguhan..kita bayar direto kat broker entao kita dpt par yg kita beli pun direct8230siap ada nombor pembelian tu..lepas tu segurar posicao sampai satu masa tertentu..mungkin kita akan kata yang segurar / simpan posicao tu Yg dikatakan kita TANGGUH kan8230 Cuba kita lihat di alam bisnes apa yg kita tak / simpan produk kita..walau jual sayur sekali pun..kalau tiada cliente nak beli sayur kita..kena segurar la..kalau dah sampai satu masa sayur tu Busuk / rosak..terpaksa la kita buang..walaupun rugi..sama mcm forex kalau dah par de kita rugi dan melalui analisis yg kita buat mmg susah nak naik balik..kita fechar je la..dalam bisnes untung rugi biasa la..forex bukan investimento yg menjanjikan sekian2 keuntungan tp forex kita comercio yang mempunyai konsep jual-beli. Por favor, de uma olhada em Forex e de uma olhada em Forex. Por favor, de uma olhada em Forex e de a sua opiniao. Sila lihat melali pautan link ini untuk melihat urusniaga yang dilakukan oleh BIFCA (BIFCA adalah merupakan salah satu anak syarikat dibawah kendalian BANK ISLAM MALAYSIA yang bertanggungjawab melakukan urusniaga forex) bankislam. my/AboutBIFCA. aspx Manakala Adiante Forex adalah seperti simpanan tetap, seperti anda beli Mata wang libras dalam massa setahun telah ditetapkan keuntungannya seperti 5 ke 8, tidak kira apa pun berlaku sama ada nilai libra turun atau naik jika e um membeli matawang tersebut keuntungannya telah ditetapkan terlebih dahulu. Sila lihat ke link dibawah untuk melihat contoh frente forex di Hong Leong Banco hlb. my/pfs/depffd. htm ini memang tidak dibenarkan dalam sistem muamalah Isla kerana ada ulama mengatakan mana-mana pelaburano yg menjanjikan pulangan tetap dikira tidak sah dan tidak dibolehkan. Swap atau Overnight charges Maksud trocar di FOREX sekiranya kita menyimpan atau guardar posisi samada comprar / vender caj akan dikenakan atau interesse apa yang disebut secara umum. Menurut Support Marketiva semasa pertanyaan pihak kami buat mengatakan8221Marketiva introduziu a politica de Zero-Interest em todas as posicoes abertas. Nenhum interesse overnight e atualmente cobrado ou pago em posicoes abertas. Por essa razao nao ha conflitos entre Marketiva8217s servico religioso e islamico proibicao Riba.8221 Manakala di empresa FOREX Neuimex direta de negociacao S. A atau dikenali NEUIMEX yang beralamat di Neuimex Asset Management AG. Zuerich Suica semasa pihak kami baca dan menandatangani dokumen perjanjian yang ditandatangani antara saya dengan pihak Neuimex jugada ada menawarkan free-swap conta para muculmano dengan syarat Neuimex menambahkan 1 pips pata setiap spread par de moedas. Jika dilihat persoalan mengai bayar / terima tertangguh sebagaimana yang terdapat pada hadith yang diriwiyatkan oleh Muculmano .. Sabda Nabi s. a.w Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatanya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai8221 Hadith. 11/9) Maka, pandangan ahli fiqh pula berpendapat bahawa matawang dikiaskan sebagai emas. Kalau macam kereta, ayam beku ke .. dan sebagainya konsep bayar / terima secara tangguh tu tidak dikatakan haram. Maka emas, perak, gandum, tamar dan garam yang dinyatakan dalam hadith diatas tidak boleh bertangguh kerana dikatakan Riba Nasiah. Sekian, Perbincangan ini akan diteruskan lagi kerana hukum forex bukan lagi qatar atau muktamad halal atau haram yang heboh di midia metro dan internet sekarang adalah menguai pelaburan de internet dan berdasarkan pandangan peribadi dan fatwa buh negeri tampa menutanan mengharamkan pelaburan ini yang hanya mengaitkan Mengenai riba sahaja. Terdapat memberapa sumber penulis sempat membuat kajian pengajian kuliah dari Universidade Al-Azhar dalam kitab FEQH MUAMALAT menyatakan bahawa Ulama Feqh Majoriti Ulama Fekah massa kini mengharuskan / membolehkan dalam permasalahan ini dan sumber2 dari perkara ini secara mutlak sepertimana juga pandangan Syeikh Muhammad Abduh, Dr. Muhammad Yusuf Musa, Syeikh Muhammad Al-Khalisi Rehda, Muhammad Rasyid: Tafsir Al-Manar Al-Qaherah. Terbitan Darul Manar Cetakan Ke-3 1952 Diikutinya Syeikh Mahmoud ShaltutSyeikh Al-Azhar 1975 Dalam Al-Fatawa Ms 355 Jeddah. Darul Syuruq Cetakan 8 1975M walaupun didapati ada unsur-unsur riba didalamnya adalah dikira sebagai darurat atau keadaan terpaksa tidak boleh dielakkan Pandangan ini juga Diterima oleh pensyarah Universidade de Al-Azhar seperti Dr. Husni Abdul As-Samie Ibrahim. Pensyarah Feqh dan Perbandingan di Universidade Al-Azhar Mesir. Dalam kitabnya Qodhoya Feqhiyyah Iqtisodiah MuasorahPerbahasan Fekah Ekonomi Semasa Cetakan Tahun 2006M. Manakala ulama lain mengharuskan dengan mengarista syarat2 tertentu berpendapat: 1- Syeikh Abdul Wahab Khalaf pulaKhalaf: Muhammad Abdul Wahab: Ilmu Usul Feqh M. S 238 - Alkuwait. Darul Qalam Cetakan 20 1986M mensyaratkan tidak ada padanya unsur2 riba. 2-Syeikh Ali Al-Khafif lihat Como-Syarikat Fil Islami M. S 98 mensyaratkan tidak didatangkan dalamnia asal-asal dalam agama segara keseluruhan seperti diharamkan riba dan penjualan daging babi. 3- Syeikh Al-Qardhawi pula yang mensyaratkan tidak meliputi kerja2 syarikat diatas perkara yang dilarang dalam agama seperti perkilangan dan penjualan Arak tidak terlibat dengan pinjaman yang berkadar faedah. Al-Qardhawi: Yusuf, Feqhu-Azzakat Beirute Muassasah Ar-risalah Cetakan 2 1973M. Semoga penjelasan ini dpt membantu pemahaman kepada mereka yang keliru. Sedutan artikel ini juga de tulis dan disumbangkan oleh. Salah Seorang Pelajar Universiti Islao Antarabangsa Dalam Falkulti Undang-Undang. Beliau boleh dihubungi melalui flizzoeyahoo. co. uk atau YM. flizzoeAbout ampampampampampampampampampampampampampampampampampampampltbrampampampampampampampampampampampampampampampampampampampgtampampampampampampampampampampampampampampampampampampamplta hrefshinystat targettopampampampampampampampampampampampampampampampampampampampgtampampampampampampampampampampampampampampampampampampampltbrampampampampampampampampampampampampampampampampampampampgtampampampampampampampampampampampampampampampampampampampltimg srcshinystat / cgi-bin / shinystat. cgiUSERkangrouf altFree contadores border0 / ampampampampampampampampampampampampampampampampampampampgtampampampampampampampampampampampampampampampampampampamplt / aampampampampampampampampampampampampampampampampampampampgtampampampampampampampampampampampampampampampampampampampltbrampampampampampampampampampampampampampampampampampampampgt Pesan: Biasakanlah mengeluarkan sedekah Meski hanya sedikit, Karena sedekah akan memadamkan api kesalahan, menggembirakan hati, keresahan menghilangkan, dan menambah Rezeki Kotak Pencarian Nemo enimipsam Etharum Quidem rerum Iklan Kotak Iklan KotakSesiapa saia boleh memperkatakan tentang hukum. Tanpa disoal selidik dan kajian yang terperincil serta perbincangan yang sewajarnya. Bagi penulis disini8230.sesuatu hukum mestilah berdasarkan perbincangan dengan perbagai ulamak (pakar) samaada ulama-ulama agama, pakar ekonomi dan pelbagai pihak lg..Sebenarnya soal hukum forex em sudah lama, cuma sejak kebelakangan ini dipersoalkan, semenjak pelabur2 kecil forex mula dibukakan secara Em linha desde 1995. Sedangkan pelabur2 besar sudah sekian lama berdagang dalam FOREX semenjak dulu lagi. FOREX ini ada susan galurnya per perkkananya. Ada beberapa pengkaji sejarah ekonomi mengatakan ia bermula daripada pertukaran barangan kemudian pertukaran wang. Kita lihat bagaimana sejarah pertumbuhan pasar2 niaga atau mercado2 di negara rom yang mula memperkenalkan tentang passar niaga atau suuq maliah atau istilah Colleigin Marcaterum pada kurun ke-5 sebelum masehi. Kemudian berkembang dikalangan orang2 Yunani memperniagakan baranganya de Athena atau Athen dan dan berkembang juga pasar - Passar bagi kaum arabe di zaman jahiliah. Sebagaimana yang diterangkan dalam Al-Quran pada surah Quraisy yang mana kaum Quraisy menjalankan perniagaannya pada musim sejuk ke Yaman dan musim panas ke Negara Syam Syria yang mana mereka bergerak masuk untuk berniaga di bandar2 besar yang dinamakan Bazara Bazar meroka mempamerkan barangan perniagaan dan lahirlah peraih atau Orang tengah / broker untuk menyetujui (traducao) harga barangan mereka. Kemudian berkembang pula yang dikenali sebagai Al-Bursot atau Bursa tempat berkumpul atau mercado diakhir kurun ke-13 selepas Masihi setelah adanya pembinaan tempat pernagaan yang khusus atau market untuk peniaga2. Dan berkembang pula Sorofah Al-Italiah Italia Money Changer Adicionar a Mesa de Luz PRECO / INFO Dinamarca, alemao, dan, Perancis. Pada tahun 1300 Masehi lahirlah pedagang2 besar yang termasyhur di bandar dan pusat2 perniagaan dunia pada ketika itu ada de madinah burush Bruge Al-Baljikiyyah atau Belgica yang merupakan salah satu tempat yang strategik untuk pedagang2 Italia dan lahirlah tokoh koporat atau dalam bahasa arabnya dikenali sebagai rijalul - Amal. Setelah lahirnya tokoh-tokoh koporat yang begitu termasyhur dan ramai dibangunkan pula tempat simpanan harta atau wang atau banco pada tahun 1485 Masehi kemudiano berkembanglah ke Antorp hingga tahun 1531 Masehi. Ridhwan. Aswaq Auraq Al-Maliah M. S 28-29 Seterusnya mulalah berkembang pasaran2 segar bersistem dan berorganisasi dengan gambaran masa kini yang sebelum ini terdapat beberap peringkat pertumbuhan tempat2 perniagaan seperti di Perancis, London dan Amerika. Kembali kita kepada perbincangan kita8230.Mengikut kefahaman umum rata2 mudah sahaja membuat hukum tanpa peru kaji .. asal jer bunyi SAHAM8230RIBA. Semuanya dihukumkan sebagai HARAM..tambahan bila satu hasil dagangan itu berkaitan dengan Bukan Isla, dan berhubung kait pula dengan Mata Wang Asing Dunia..majoriti adalah Bukan Hak Orang Isla .. entao, senang2 saja nak jatuhkan hukum itu dengan HARAM..Walhalnya..SAHAM atau RIBA itu tanpa kita sedar ada beberapa hukum yang diharuskan, berdasar beberak faktor8230dari segi uruf dan sebab2 atau illah seseorang itu. Rasanya secara rawak peru lagilah kita mengguna wang kertas..tak peru lagi kita pakai rumah. tak peru kita pakai itu dan ini sebab sah2 hendak menghukum perkara itu haram atau bidaah sebab tiada pd zaman Nabi SAW. Tetapi sebab beberapa faktor tadi .. Diharuskan..disunatkan dan sebagainya. Kalau para o segredo de kelebihan untuk membuat hukum itu sendiri..kebanyakkan pessoa Orang isla itu sendiri hatta Negara Islam pun tiada dapat menguai empayar ekonomi dunia. Walau pada asalnya ia adalah dari Islao sendiri..sebagai contoh dalam penggunaan dinar dan dirham atau pertukaran barangan importacao-exportacao dan sebagainya. Secara peribadi penulis juga mendapati kebanyakkan corretor2 FOREX dalam Negara Islao Dunia pun tak terlepas dari membuat penjanjian atau ikatan akad dengan orang bukan Islao yang ditandatangani bersama. Individu Islam boleh menubuhkan BANCO sahaja. Dari segi penguasaan mercado FOREX (Pertukaran Wang Asing Dunia) Kepada Orang Bukan Islao juga yang mengendalikan. Kalau nak bagi hukum berila secara keseluruhan..jangan mengambil atau mencedok. Senang2 nak mengugut2 dengan beberapa nas2 tertanu yang tidak jelas, hanya dari sudut pentejemahan makna sahaja8230. Sebenarnya..apa2 hukum yang berkaitan dengan umum peru kepada perbincangan dengan orang Bukan Islam .. Bangui yang bijak pandai bersuara dan senang2 menghukum apa kata jemput Soros, Bernakne, Trichet, Junckle dan sebagainya untuk berbannan berikan pandangan kita dan satukan padangan dia..barulah Beri Hujah / Hukum yang tepat dan orang Islao rasa puashati..kalau tidak rasa boleh..kembalikan kepada 8220ISTINBAT HUKUM8221. Sebenarnya perkara ini adalah perkara2 furucabangan2 dalam agama kita berbesar2kan..Kesudahannya..orang Islam juga sentiasa dalam kerugian dengan pertikaian yang tidak secara bijaksana dan hikmah sebagaimana yang dianjurkan dalam Islam .. sebenarnya dalam Isla Itu adalah Indah dan mudah..Hanya orang Islam itu Sahaja, yang, membuat, menjadi, sukar..dan, menambah, bebanan..Attas, kejahilan, yang, sendiri, tidak, mahu, mangaku, kelemahan. Apa yang dpt disimpulkan Jumhur Ulama Feqh Majoriti Ulama Fekahmasa kini mengharuskan dalam permasalahan ini dan sumber2 dari perkara ini secara mutlak sepertimana juga pandangan Syeikh Muhammad Abduh, Dr. Muhammad Yusuf Musa, Syeikh Muhammad Al-Khalisi Rehda, Muhammad Rasyid: Tafsir Al-Manar Al - Qaherah. Terbitan Darul Manar Cetakan Ke-3 1952 Diikutinya Syeikh Mahmoud ShaltutSyeikh Al-Azhar Dalam Al-Fatawa M. S 355 Jeddah. Darul Syuruq Cetakan 8 1975M walaupun didapati ada unsur-unsur riba didalamnya adala dikira sebagai darurat atau keadaan terpaksa. Pandangan ini juga diterma olh pensyarah Universiti Al-Azhar seperti Dr. Husni Abdul As-Samie Ibrahim. Pensyarah Feqh dan Perbandingan di Universidade Al-Azhar Cawangan Nova cidade de Damietta, Mesir. Dalam kitabnya Qodhoya Feqhiyyah Iqtisodiah MuasorahPerbahasan Fekah Ekonomi Semasa Cetakan Tahun 2006M. Manakala ulama lain mengharuskan dengan mengarista syarat2 tertentu berpendapat: 1- Syeikh Abdul Wahab Khalaf pulaKhalaf: Muhammad Abdul Wahab: Ilmu Usul Feqh M. S 238 - Alkuwait. Darul Qalam Cetakan 20 1986M mensyaratkan tidak ada padanya unsur2 riba. 2-Syeikh Ali Al-Khafif lihat Como-Syarikat Fil Islami M. S 98 mensyaratkan tidak didatangkan dalamnia asal-asal dalam agama segara keseluruhan seperti diharamkan riba dan penjualan daging babi. 3- Syeikh Al-Qardhawi pula yang mensyaratkan tidak meliputi kerja2 syarikat diatas perkara yang dilarang dalam agama seperti perkilangan dan penjualan Arak tidak terlibat dengan pinjaman yang berkadar faedah. Al-Qardhawi: Yusuf, Feqhu-Azzakat Beirute Muassasah Ar-risalah Cetakan 2 1973M. Dalam agama perkara yang jelas asal itu haram..haram lah..tapi disebabkan ulama de Malasia ini adalah masih ditahap yang lama dari segi pengintinbatan hukum boleh memecah-belahkan dan mengongkong umat Islam itu sendiri. Begitu juga dalam masala Mazhab bagu mereka yang belajar dan tahu mana-mana atau 4 mazhab dalam feqh atau pandangan mazhab pun kita boleh pakai mengikut keadaan kita nescaya kita tidak lagu menjadi pertelingkahan dengan syarat ulama itu memainkan peranan untuk menjelaskan dengan bijaksana dan berhikmah kepada masyarakat awam Bukan di atas kepentingan sesuatu yang dikehendaki diharapkan Di Mesir sendiri walaupun majoriti adalah Mazhab Imam Hanafiah tetapi ulama juga membicarakan / menerima pandangan dari kefahaman Imam2 lain. Kesimpulannya..sapa2 nak berpegang kepada HARAM..hukumlahtetapi perlu kepada hujah2..begitu juga kepada yang menghukum kepada benda ini HARUS perlu juga kepada hujah..TETAPI peru ingat..jangan terus kepada hukum yang kita sendiri samar2 dan mengugut2 dengan nas2 tidak jelas , Dengan kata lain hanya teori..tanpa praktikal .. Bagi HARUS juga adala kemaslahatannya kerana disana ada perselisihan pendapat ulama dalam perbicaraan perkara-perkara furu8217 (cabang) dlm. agama. Contoh mengikut instinbat ulama feqh..kalau arak hukumnya adalah haram sbb 8220memabukkan8221..bagaimana pula dengan ubat bius, tak diharamkan..sedangkan kedua2nya adalah 8220memabukkan8221. Assim, kerana disitu ada maslahatnya dalam perubatan. Bagaimana nak fahamkan kalimah istinbat. Penulis memberikan contoh KEJU, zaman2 dahulu nama keju, dadih, yougurt belum lagi tercipta. Tetapi 8220ASAL8221 keju, itu sudah ada iaitu SUSU, dan sekarang sudah tercatta macam2 hasil dari tenusu tersebut, pada asalnya adalan Susu Lembu 8230..begitu juga seperti BUAH LIMAU8230.dulu lima adalah sebiji buah..tetapi dari ISTIBATnya sebiji limau itu..terhasillah Pil2 vitamina C atau Jus .. Begitulah dalam permasalahan hukum ulama mengambil dari asal mengikut kepentingan dan kemaslahatan umat Islam masakini..kalau wang kerta kita pakai masakini pun ada maslahatnya atau kebaikkannya kalau penggunaa emas terus ..kemungkinan risiko lebih besar..maka diistibatkan kepada Perciptaan kad kredit..sekarang ini pula orang memakai pula e-moeda seperti e-gold, paypal, moneybookers dan sebagainya..semuanya alternatif risiko dan kebaikan utk urusan jual-beli mengikut kesesuaian peredaran masa, sempadan dan tempat. Fikir2kanlah mana yang patute kita elakkan8230Samada Lebih baik cachimbo dengue dengue hutang-piutang dari cachimbo hutang 8230hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut ... Pesan syeikhkuingatlah kebinasaan ulama adala cintakan pangkat, harta dan wanita. Setiap amalan / gerak-kerja itu pasti akan bermula pada niatnya. Ku pohon Ya Deus Ya Tuhanku jadikan dunia ini ditanganku bukannya dihatikuadalah layak dihatikan adala kalimah ALLAH..ALLAH..ALLAH